Les Infidèles

Getrouwde mannen die vreemdgaan, dat is het onderwerp van de zeven korte films die aaneengeregen zijn in de humoristische episodefilm Les Infidèles. In de proloog zien we de vrienden Fred en Greg, twee onverbeterlijke rokkenjagers die samen op versiertoer gaan en elkaar aan alibi’s helpen om hun echtgenotes om de tuin te leiden. Greg zit er mee dat zijn vrouw ruzie maakt omdat hij, zoals zij hem toesnauwt, “iedere avond op stap is en e-mail krijgt van een of andere slet.” Greg houdt niet van ruzie. Maar als de twee vrienden door Parijs slenteren op weg naar de kroeg, weten ze hun bestaan van liegen en bedriegen, en de schuldgevoelens die daar zo nu en dan bij komen kijken, op allerlei manieren te rechtvaardigen. “Vrouwen zijn veranderd. Het zijn nu onze gelijken," stelt één van hen met enige droevenis vast. "Straks moeten wij trouw zijn, en worden wij bedrogen.” Het is eten, of gegeten worden, ook in de liefde, dus kan je maar beter pakken wat je pakken kunt. De dialogen waarin de twee vrienden hun versierdersbestaan bespreken, zijn soms wat clichématig, maar wel vermakelijk. Volgens Fred heb je vreemdgaan en vreemdgaan. “Ik heb nooit een relatie naast m’n vrouw” zegt hij in alle ernst tegen zijn vriend. “Geen bedrog dus. In wezen ben ik een gevoelsmens.” Als Greg hem even later voorhoudt dat het eigenlijk heel romantisch is dat hij iedere avond op de versiertoer gaat, omdat hij mogelijk zonder het te beseffen op zoek is naar De Ander, De Ware, kijkt Fred hem glazig aan. Hij heeft werkelijk geen idee waar zijn vriend het over heeft. Tot zover Fred de gevoelsmens. Als ze na een wilde nacht naar huis wandelen, zit het Greg dwars dat zijn vrouw niet eens meer de moeite neemt een berichtje op zijn telefoon achter te laten, om zich te beklagen over zijn nachtelijke afwezigheid. “Er is maar een truc die werkt om je vrouw rustig te houden”, zegt Fred. “Haar niet bedriegen.” Na een korte, overdenkende stilte proesten de twee het uit. Trouw zijn, de gedachte alleen al! De korte films in Les Infidèles zijn door verschillende regisseurs gemaakt. De verhalen zijn alleen thematisch verbonden, maar er is een episode waarin de personages uit de afzonderlijke korte films elkaar ontmoeten in een seksverslavingskliniek. De proloog is het grappigst, andere delen variëren van tragikomisch tot onverwacht serieuze relatiedrama’s in miniatuur. De zeven korte films hadden nadrukkelijker verschillende perspectieven kunnen bieden op het fenomeen vreemdgaan. Les Infidèles komt niet verder dan het aloude idee, dat mannen niet anders kunnen, omdat de evolutie dat voor ze bepaald heeft. Dat kan best eens waar zijn, maar om dat nu zeven keer te vertellen met andere karakters, is wat veel van het goede. (PHILIP HOFMAN)

Director: Emmanuelle Bercot, Fred Cavayé, Alexandre Courtès, Jean Dujardin, Michel Hazanavicius, Jan Kounen, Eric Lartigau, Gilles Lellouche

Starring: Jean Dujardin, Gilles Lellouche, Guillaume Canet

Meer filmbesprekingen: